Toto je krátky opis situácií, ktoré som zažil počas mojich návštev v slovenských reštauráciách. Snažil som sa ich opísať tak, ako sa stali a k nim aj pripojiť, čo robiť, ak sa do takejto situácie dostaneme. Názvy prevádzok neuverejňujem, nemyslím že je to potrebné. S mnohými ste sa na stránke ‚ÄûDenné menu‚Äú v SME už stretli, tie príjemné zasa rád požiadam o radu či recept. Tak, hor sa do dobrodružstva!
Dilema
Predstavme si, že bývame vo dvojici. Že jeden z nás vie aj variť, alebo nebodaj aj obaja. Tak budeme nasýtení na dosť dlhú dobu. Ale jedného dňa príde deň, napríklad po párty, a my nemáme navarené. V žalúdku hrajú hudci a variť sa nám absolútne nechce, tak padne návrh: ‚ÄûPoďme sa niekde najesť! Až vtedy zistíme, že to nie je také jednoduché.
Výber reštaurácie
Vtedy začnú padať návrhy, kam ísť. Pizzeria alebo nóbl podnik. Záleží, ako sme naladení a vlastne, na čom sa dohodneme. Pomôcť nám môže napríklad internet, príručka o top reštauráciách alebo dáme na odporúčania priateľov, ktorí daný podnik už navštívili. Ak vyberáme podľa internetu, skúsime si navoliť možnosť výberu reštaurácie podľa národnostných kuchýň ale aj cien, aby sme po príchode a usadení sa neboli prekvapení sumou za ponúkané jedlá. Ak aj toto máme za sebou, hor sa do reštaurácie.
Pred reštauráciou
O tom, či je dobrá alebo slabá, svedčí niekoľko faktorov. V reštaurácii sedia ľudia a vyzerajú spokojne. Ak je reštaurácia prázdna, prípadne sa čašníci unudene opierajú o barový pult, zbystrite. Tiež reštauračný pútač na ulici by nemal mať väčší nápis reklamného nápoja ako samotnej reštaurácie. Dobrá reštaurácia nepotrebuje byť sponzorovaná firmou vyrábajúcou pivo alebo kolu. Ale O.K., doba je ťažká, preto sa majiteľ rozhodol prijať ponuku na zariadenie reštaurácie a exteriéru. Čo už.
Vošli sme do reštaurácie
Vstúpili sme dovnútra a k nám nepristúpil nikto z personálu, aby nás pozdravil. Ak na nás niekto cez celú miestnosť zakričí: ‚Äú‚Ķbrý‚Äú, tak to nie je ok. Ak nás neusadili a nespýtali sa nás či chceme fajčiť alebo byť v nefajčiarskej zóne, tak sa posadíme sami a čakáme, avšak, tiež to nie je ono. Čašník by mal prísť do jednej-dvoch minút, najlepšie hneď.
Ideme si objednať
Čašník sa nás ako prvé nemá pýtať čo si dáme na pitie, ale či budeme jesť. Ak odpovieme kladne, mal by nás upozorniť na špecialitu, ktorú práve podávajú v ich podniku. Tohto sa asi málokde dočkáme, ale už sa to stáva. Takže vybrali sme si špecialitu tohto týždňa a jedno jedlo á la carte. Tešíme sa, lebo sme vegetariáni a my sme si vybrali hubové lasagne. Druhé jedlo je kurací steak s bylinkovým dipom na rukole. Ak je reštaurácia plná a kuchári nestíhajú, musí nás personál upozorniť, že príprava jedla bude trvať viac ako 40 minút. (Normálne to musia kuchári do 40 stihnúť inak nemusíme objednávku prevziať).
Jedlo je na stole
Takže jedlo nám priniesli a popriali nám dobrú chuť. Lasagne vypadá výborne, vonia výborne. Ale čo to, po ochutnaní kúska jedla máme pocit, že s jedlom nie je niečo v poriadku. √Åno, v hubovom lasagne je primiešané pomleté mäsko. Voláme si čašníka a pýtame sa ho, prečo nám to neoznámil. Odpoveďou je, že je ho tam len máličko. Druhé jedlo by bolo v poriadku, keby rukola nebola už žltá. Nejedla by ju ani hydina. Máme na výber. Jedlá vrátime a odídeme, alebo zjeme, lebo sme ukrutne hladní, avšak nie rukolu a nie mleté mäso. Zavoláme si čašníka a požiadame ho, aby nám poslal prevádzkara, nie kuchára. S ním potom preberieme nedostatky, ukážame dôkazy a hneď sa dohodneme na zľave. Malo by nasledovať ospravedlnenie a ubezpečenie, že sa to viackrát nestane. Príjemným gestom je, ak nám ponúknu zľavu a kávu alebo iné nápoje zadarmo. Danú reštauráciu nenavštívime aspoň tri mesiace. Potom môže dostať ďalšiu šancu. Navrhujem, aby sme do onoho podniku nešli priveľmi hladní.
Na záver len krátko. Ak máme hlad, veľký hlad, ideme rýchlo tam, kde to máme odskúšané. Ak máme čas a chuť experimentovať, tak skúšame novinky. Ak sa nám stane niečo z vyššie uvedeného, už vieme, ako sa zachovať. Dobrú chuť a úsmev na tvári.
veľa sa mi z toho stalo, ale vám tam vo veľkom meste je dobre, máte väčšíe možnosti výberu, nei ako my tu, kde zákonite skončíš v reštike „u germy“ :)
tiež som sa snažila niečo o problémoch podobných napísať:
http://germa-writes.blogspot.com/2006/10/sluby-nae-pohostinn.html
kvantita neznamena vzdy kvalitnu – to co sa tyka velkeho poctu restik v BA a inde ;-)
tiez mam pripraveny na odobnu temu clanok, ale skor taky pozitivne zamerany. Koncom tyzdna zverejnim.
Viktor, to mi je jasné, ale vždy je šanca si ešte niečo vybrať, ale tu fakt nenájdeš nič! Jedine hotel Partizán na Táloch, kde je nový kuchár a jedlá sa podstatne zlepšili.
vlastne som chcela hore dať tento príspevok, len som ho nevedela nájsť:)
http://germa-writes.blogspot.com/2007/11/germine-patlie-s-retaurciami-preo-so.html
Prijemne som sa pobavila na pasazi o „malicku masa“, toto sa mi uz tolko krat stalo…, ze ani nepocitam. Dobrych restauracii je ako safranu hlavne v BA. Clovek caka, ze si z tolkeho mnozstva vyberie, ale opak byva pravdou…